Marknadsföring av webbshop med liten budget

Vid all lansering ska man kalkylera för att kunna marknadsföra sin nya produkt eller tjänst, och webbshoppen utgör inget undantag. Vi kommer under december månad att publicera en liten guide med tips för marknadsföring av just webbshoppar. Detta är den första delen och vi kommer tipsa dig om de marknadsföringsknep som kostar dig minst men som ger stor avkastning tillbaka. 

 

Sökmotoroptimera innehållet

Ett effektivt sätt att nå nya kunder. När man skriver texter för webben ska man alltid ha besökarens ”sökspråk” i åtanke. Gå igenom webbshoppens alla texter (startsidan, kategoritexter, allmän info och produkttexter) och se till att använda ord och meningar som dina potentiella kunder kan tänkas söka på. Det kan kännas tidkrävande men det kommer löna sig.

Ha alltid någon att korrekturläsa dina löpande texter. Stav- och slarvfel ger ett oprofessionellt intryck.

 


Uppdatera ofta

I direkt marknadsföringssyfte känner Google av att webbplatsen uppdateras ofta och ger dig bättre sökresultat vilket ger dig fler kunder.
Om man dessutom har ett intressant flöde av nya produkter kommer dina kunder att ha en orsak att besöka din webbshop oftare för att leta efter nyheter.

Ett tips kan också vara att uppdatera med branschnyheter. Vill man inte skriva egna artiklar kan man länka till andras.


Var flexibel & serviceminded

Skapa trygghet för kunden att handla hos dig. Var öppen med vem som står bakom webbshoppen och hurudana villkor som gäller vid köp, leverans och retur. Kunderna kan ibland ha svårt att uppleva dina produkter i en webbshop. Ta alltid riktigt bra produktbilder ur olika vinklar och skriv ordentliga produkttexter. Kom ihåg att sätta ut måtten på produkterna. Vill man ännu erbjuda något extra kan man filma produkterna ”in action”. 
Skaffa ett tryggt och enkelt betalningssystem. Okända betalningssystem gör att kunderna drar sig för att fullborda köpet.
 


Var aktiv på sociala medier

Oavsett vad du själv tycker om sociala medier så att det bara att inse att många av dina potentiella kunder dagligen hänger på Facebook, Twitter eller Instagram.

Börja med att bjuda in vänner och bekanta till dina sidor på sociala medier. En sida utan följare ser öde ut och ju mindre följare man har ju större är spärren för nya att välja att klicka på 

”följ/gilla”. Dina vänner vill säkert åtminstone stöda din verksamhet genom att följa din sida.Var snabb med att svara på frågor. Svara genast någon ställer en fråga på din sida. Det visar att du är närvarande. Ofta ställs frågor publikt på sociala medier och det gör att du kan visa upp dig som serviceminded och ärlig och också svara publikt.

Integrera med andra inom samma bransch. Följ andra företag och och prata med dem. Ge feedback, tips och dela deras innehåll på din egen sida. Karma är smittsamt och det hjälper dig få egna följare till din sida.

Dela ofta bilder och videor. De ger mycket mer interaktion än bara text. Intagram är just avsett för bilder. Kom då ihåg att använda hashtags!

Företag lockar ofta med erbjudanden och tävlingar. Tävlingar kan vara ett bra sätt att aktivera följarna och få ännu fler följare. Kräv ansträngning av dina följare i dina tävlingar. Då kan du också ha ett bättre tävlingspris. Exempel tävling på julklappsrim, ny slogan etc.

Erbjudanden ska inte vara det enda du delar på dina sociala medier. Låt dem vara en del av din strategi. Belöna dina följare genom att ge dem specifika erbjudanden och rabattkoder nu som då. Man kan anpassa sidorna så att endast följare kan ta del av erbjudandet.


Bloggen berättar mer

En blogg är ett smart sätt att få ut information i lite längre format än på sociala medier och samtidigt ökar träffarna i sökmotorerna när du skriver en blogg. På bloggen får man också gärna integrera med andra företag genom att dela t.ex. länkar och samarbeten. I bloggen kan man t.ex. visa olika stylingar, instruktions-guider eller månads mest sålda produkter.


Sprid PR

Skriv pressmeddelanden och sprid dem till samarbetspartners, tidningshus och nyhetsbyråer. Med tur så kanske de har rum att publicera dem och ge dig synlighet. Vad är nyheten? Varför vår webbshop? Vad är vår story? När andra publicerar något om ditt företag i positiv ton ökar det trovärdigheten och kommer definitivt att öka försäljningen.

 

 


 

Håll utkik efter del två

Missa inte den andra delen i vår guide. I del två ger vi tips på hur man kan gå vidare med marknadsföringen genom metoder som kostar dig lite men som kan ge stora resultat.

I del två kommer vi bland annat att ta upp printannonser och webbanners, AdWords och Facebookreklam. Del två publiceras här på hemsida under vecka 51. Om du vill vara säker på att inte missa så kan du anmäla dig till vårt nyhetsbrev genom att klicka här. 

 

 

Aktuellt