Osa 4. Ilmoittaminen sosiaalisissa medioissa ja hakukoneissa

Julkaisemme neliosaisen artikkelisarjan, joka sisältää vihjeitä ja ajatuksia verkkoviestinnän ja sen näkyvyyden parantamiseksi.

Entä sitten, kun kotisivut/sosiaaliset mediat pyörivät ja sisällön tuottaminen ja päivitykset ovat tulleet tavaksi? Seuraava vaihe voisi olla mainonta sivujen kävijämäärän lisäämiseksi. Päivitystoiminnan on siis kuitenkin oltava kunnossa, että kävijöiden houkuttelu olisi kannattavaa. Kävijät tekevät mielellään ostoksia nähdessään yrityksen olevan elinvoimainen ja aktiivinen. Mitä enemmän kävijöitä sitä enemmän kauppoja.

 

Mitä maksaa?

Verkkomainonta poikkeaa usein perinteisestä printti-, tv- ja radiomainonnasta siinä suhteessa, ettei verkkoilmoitus maksa mitään, jos kukaan ei klikkaa sitä. Joillakin verkkosivuilla on kuitenkin edelleen aivan tavallisia bannereita, jotka ostetaan tietyllä summalla viikoksi tai kuukaudeksi näyttöjen ja klikkausten lukumäärästä riippumatta.   

Kehittyneemmissä ilmoitusmuodoissa. kuten Googlessa tai Facebookissa maksu peritään klikkaus- tai näyttökohtaisesti. Hinta määräytyy tarjonnan ja suosion mukaan. Jos ilmoituksesi on suosittu ja ihmiset kiinnostuneista, ilmoitus tulee myös kalliimmaksi.  

Ilmoitukselle tehdään aina talousarvio ja määritellään päivittäinen enimmäissumma, joka siihen saa kulua. Ilmoitus on näkyvillä, kunnes enimmäissumma täyttyy, ja palaa taas näkyviin seuraavana päivänä. Päiväbudjetti voi olla esim. 7 €. Tällä tavoin voi määritellä kuukausibudjetin ja huolehtia, ettei se ylity.            

 

Missä ilmoitukset näkyvät?

Alustalla on tietty määrä ilmoituspaikkoja, joissa näkyy erilaisia ilmoituksia käyttäjän käyttäytymisen mukaan. Ilmoitus näkyy ilmoittajan asetusten mukaisesti. Googlessa ilmoitukset näkyvät sen mukaan, mitä hakusanoja hakusanakenttään kirjoitetaan. Sosiaalisissa medioissa ilmoitukset integroituvat virtaan profiilin avointen asetusten ja aikaisempien tykkäysten mukaan.    

Esimerkki Facebookista: Myyt vihkisormuksia ja ilmoitat Facebookissa. Kenelle haluat ilmoituksen näkyvän? Henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet suhdestatuksekseen kihloissa (ts. menevät ehkä pian naimisiin) ja ovat 20-35-vuotiaita. Jos sinulla fyysinen myymälä, ilmoita asuinalue, jolle haluat suunnata ilmoituksen.  

Esimerkki Google-hakusanailmoittamisesta: Myyt vihkisormuksia ja sinulla on ilmoitus Googlessa. Valitse hakusanoja, joita uskot ostajan etsivän ja jotka sopivat tuotteisiisi. ”Unisex vihkisormus”, ”Timanttivihkisormus”, ”Edullisia vihkisormuksia” jne. Lisäksi ilmoitukselle voi määritellä lisäasetuksia, kuten vuorokaudenaika, jolloin ilmoitus näkyy, kieli sekä maantieteellisiä asetuksia.

 

Osta blogisisältöä

Sisällön ostaminen blogeista, reportaaseista, videoista ja podcasteista on myös tullut yhä suositumpi keino näkyä verkossa. Mainontaa on nykyisin joka puolella, ja yritykset ostavatkin sisältöä muiden esittelemänä kiinnostuksen ja luottamuksen lisäämiseksi. Ulkopuolinen taho nostaa esiin yrityksen tuotteita ja kertoo yrityksestä esim. blogikirjoituksessa tai podcastissa.

Sisältömarkkinoinnille on vaikea määritellä hintaa, koska kaikilla on omat pakettinsa ja harva portaali on halukas ilmoittamaan hinnoistaan avoimesti. Jos on kiinnostunut yhteistyöstä bloggarin, poddarin tai videobloggarin kanssa on helpoin tapa ottaa yhteyttä kyseiseen henkilöön. Jotkut huolehtivat ilmoituspaikkojen myynnistä ja yhteistyöstä itse. Toiset palkkaavat kirjoittajan tai tuottajan jonkun toisen portaaliin, jossa on useimmiten koko portaalin mainosmyynnistä vastaavia myyjiä. Myyjä, jolla on hallussaan koko portaali, voi poimia parhaat yhteistyökumppanit toivomusten mukaisesti.  

Askarruttavatko nykyiset mahdollisuudet ja tarjonta? Haluaisitko keskustella jonkun kanssa, ettet päätyisi ostamaan sikaa säkissä? Ota yhteyttä, niin käymme yhdessä läpi teille sopivat markkinointivaihtoehdot. Tapaaminen ei tietenkään maksa mitään, eikä johda ostopakkoon. Jos kuitenkin voimme olla avuksi toisillemme, se on vain kotiinpäin.   

 

 

 

Teksti: Nina Hägen
nina@eniti.fi
Puh. 050 38 222 99

 

Tämä artikkeli on osa sarjasta "Miten yrityksesi viestii verkossa? 

Lue myös muut artikkelit:

Osa 1. Paranna sisältöä – tavoita enemmän juuri haluamiasi asiakkaita
Osa 2 Sosiaaliset koodit
Osa 3. Ylläpito ja palvelusopimus

Ajankohtaista