Aiotko perustaa verkkokaupan?

Verkkokauppa kasvaa edelleen, ja huomattavasti enemmän kuin tavallinen vähittäismyynti.  
Verkkokaupan perustajia on kahdenlaisia – niitä, joilla jo on fyysinen kauppa, jota he haluavat täydentää verkkokaupalla, ja niitä, jotka panostavat vain sähköiseen kaupankäyntiin.  

Aikaisemmin oli tavallista pitää verkkoyritys ja fyysinen kauppa erillään, mutta viime aikoina yhä useampi kauppias, jolla on fyysinen kauppa, on ymmärtänyt miten tärkeää ja edullista on panostaa myös sähköiseen kaupankäyntiin. Yhdeksästä viiteen avoinna olevan kaupan on vaikea kilpailla asiakkaista 24/7 avoinna olevan verkkokaupan kanssa.      

Riippumatta siitä, päättääkö asiakas tehdä ostoksia fyysisessä kaupassa vai verkkokaupassa, ostosten teko alkaa useimmiten digitaalisesti. Asiakas ostaa harvoin mitään ilman alkusysäystä joltakin taholta, esimerkiksi kaupasta, mainoksesta tai suosituksesta blogissa tai sosiaalisessa mediassa. Sysäys ohjaa asiakkaan nopeasti Googleen ja toivon mukaan edelleen sinun verkkokauppaasi. Siksi on tärkeää, että verkkokaupassa on hyviä ja useita tuotekuvia jokaisesta tuotteesta.  

Verkkokaupan on oltava lähestyttävissä myös matkapuhelimella ja tabletilla. Ostopaikkaa valitessaan asiakas vaatii nykyisin yhä parempaa joustavuutta. Asiakas saattaa vertailla useita verkkokauppoja samanaikaisesti ja silloin on kyettävä kilpailemaan paitsi hinnalla myös muilla toiminnoilla, jotka johdattavat asiakkaan valitsemaan lopulta juuri sinun verkkokauppasi.  

 

Viisi neuvoa sinulle, joka aiot perustaa verkkokaupan

1. Mieti liiketoimintamalliasi
Mikä on myymäsi tuotteen kysyntä? Ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi? Mistä ja miten tavoitat heidät? Onko markkinoilla vastaava tuote? Ketkä ovat kilpailijoitasi? 

2. Pidä kustannukset kurissa
Minkälaiset sopimukset sinulla on toimittajien kanssa? Vältä pitkäaikaisia sopimuksia. Suuri varasto merkitsee suuria varastointikustannuksia. Yksi keino välttää varastointikustannuksia on dropshipping, jossa valmistaja vastaa toimituksesta loppuasiakkaalle, ja jossa yritys ostaa vain jo myymänsä tuotteet.  

3. Panosta henkilökohtaisuuteen ja suhteisiin
Miellyttävä pakkaus ja käsin kirjoitettu tervehdys rakentavat suhteita ja saavat asiakkaan palaamaan. Asiakas kertoo miellyttävästä kokemuksestaan ystävilleen face-to-face tai sosiaalisessa mediassa.

4. Käytä ulkopuolista apua
Apuun kannattaa turvautua useimmiten, kun on kyse esimerkiksi alustasta tai ohjelmoinnista, hakusanaoptimoinnista ja taloudesta. Kauppiaan on hyvä keskittyä asiakastyytyväisyyteen myyntiään kasvattaakseen. Teetä muilla työt, joissa et ole ammattilainen. 

5. Tartu toimeen!
Uskaltaudu kokeilemaan sähköistä kaupankäyntiä. Yksityiskohtien viilaaminen ei tuo asiakkaita. On vaikea ennusta kaikkea ennen kuin on edes aloittanut, mutta heti aloituksen myötä käynnistyy myös verkkokaupan kehittämistyö.   

 

Tarkistuslista – tämän tarvitset

  • Verkkokaupan alusta Plattform
  • Tarpeitasi vastaava tekniikka 
  • Rahti- ja toimitusehdot; sekä sinun ja toimittajiesi että verkkokaupan ja asiakkaan väliset 
  • Paljon hyviä tuotekuvia. Huolehdi, että jokaisesta tuotteesta on paljon kuvia, myös yksityiskohtaisia.  

Ajankohtaista